301317744.jpg

 


Oisko ollut 2007 kun A Stubb palkkasi oikein työryhmän luomaa Suomelle bändiä, brändäämään Suomea.
Tällä brändäyksellä sitten viisaat ulkolaiset ihmiset ja ne sijoittajat panostaisivat omaisuuttaan tänne pohjoiseen maahan.

Työryhmää veti Ollila, suomalaisen johtajuuden guru...
brändäys keski kaksi vuotta ja tais maksaa puoli miljoonaa.

Missä tulokset?
Mitä tää kaksi vuotta asiaa pohtinut ja rahaa maksanut työryhmä sitten suomen brändiksi päätti?
Millainen tää meidän maan pitäis olla, miltä näyttää ulkomaalaisille?

 

20120423PHT43763_original.jpg

 


Ahtisaaren  ja rauhanneivotelut oli yks, mitä haluttiin korostettavan.
Nobel.
Suomi haluttiin brändätä rauhan maana.
Neuvottelujataitojen ja rauhan rakentamisen tyyssijana.
Ahtisaaren nimissä kehiteltiin vietettvän rauhanpäivää.
Kituliaasti kyseinen päivä lähti liikkeelle, joissain jotenkin sitä vietetään.
Nykyinen hallitus sitten päätti vetää sitä mattoa rauhanneuvottelujen alta vähentämällä Ahtisaaren perustaman CMI rahoitusta. Yht'äkkiä ja paljon.
Se siitä brändäyksestä...

"Presidentti Martti Ahtisaaren perustama rauhanjärjestö aloittaa yt-neuvottelut, joissa vähennystarve on yhdeksän henkilöä. Crisis Management Initiative (CMI) perustelee yt-neuvotteluita hallituksen kaavailemilla kehitysyhteistyömäärärahojen leikkauksilla. Yt-neuvottelut koskevat reilua 40 henkilöä.CMI:n toiminta-avustusta leikataan ensi vuoden alusta noin 1,7 miljoonalla eurolla. Se on yli viidennes järjestön nykyrahoituksesta.CMI sanoo tiedotteessaan, että leikkausten myötä CMI:n toimintaedellytykset Ukrainassa, Afrikassa ja Lähi-idässä heikkenevät merkittävästi"

Maailmalla järjestöä kunnoitetaan.

YK:n entinen pääsihteeri, Global Elders –neuvoston johtaja ja nobelisti Kofi Annan toivoo CMI:n toiminnan jatkuvan Helsingin Sanomille antamassaan lausunnossa.
“Tiedän kymmenien vuosien kokemuksella, että luottamuksen rakentaminen voi kestää sovittelutyössä vuosia, mutta luottamuksen voi kadottaa nopeasti”, hän sanoo.
“Tämän takia toivon todella, että CMI:n on mahdollista jatkaa sen erinomaista ja äärimmäisen arvokasta rauhanhieronta ja konfliktinratkaisutyötä, joka kuvastaa erittäin hyvin Suomen sitoutumista kansainväliseen rauhaan ja turvallisuuteen.”


Maailmalla vähän ihmetellään, ettei Suomen valtiolla ole enemmän intressejä tukea rauhantyötä.
Miten se menikään.. 'parempia auttaa ihmisiä siellä omissa maissaan'
Tai sitten ei sielläkään.

Se siitä brändäyksestä.
Alas ammuttu.
Ei sovi itsekkääseen ja sulkeutuneeseen,
vihapuheitten kyllästyttämään maahan.

Brändäys ei synny toimikunnissa.
Brändäys syntyy avoimuudesta muuta maailmaa kohtaan.
Meidän pitää olla osa Maailmaa, että meidät tunnetaan.


Jokaisen välivuottaan viettävän nuoren tai työttömäksi jäävän aikuisen pitäisi edes harkita matkustamista kotipihan ulkopuolelle. Hyväntekeiväsyysprojekteihin. Vapaehtoistyöhön.
Tekemään hyvää muiden kanssa.
Muunlaisten ihmisten.
Muiden maiden kansalaisten kanssa,
Muutamaksi kuukaudeksi, puoleksi vuodeksi, vuodeksi.
Rakentamaan koulua, opettamaan tyttölapsia ompelemaan.
Suojelemaan luontoa, eläimiä.
Usein matkat pitää maksaa itse, joskus jotain ylläpidosta.
Ne kustannukse tulevat korkojen kanssa takaisin.

http://www.maailmalle.net/harjoittelu_ja_tyoskentely/vapaaehtoistyo


Kindergarten-2_1280X720_517x291.jpg

Suomalaiset nuoret on fiksuja.
Suomalaiset aikuiset empaattisia.
Tutustumalla muihin maihin, muihin ihmisiin.
Saamalla verkkokalvolleen muutakin maisemaa kun lähimetsän.
Oppimalla, verkostoitumalla, ystävystymällä.
Kertomalla kotimaasta.
Pystymme ruohonjuuritsolla luomaan maallemme positiivisen ja hyvän brändin.

Paras brändäys on ystävällinen, avoin, empaattinen imago.
Yhteistyökykyinen.
Itsevarma olematta itsekäs ja itsekeskeinen.

Tutustumalla toisiin voimme pyytää heidät kylään.

Kotona olemalla, ovet lukitsemalla ja murjottamalla emme edisty mihinkään.

Ei tähän tarvita puolen miljoonan panosta työryhmille.
Kun ei se brändi ja imago käskemällä synny.
Se syntyy meistä jokaisesta.
Me olemme suomalainn brändi.
Me annamme kasvot Suomelle.
Millaiset kasvot?